fbpx


Jak pracować zdalnie? Jak nie zwariować podczas pracy zdalnej?

Praca zdalna dla wielu branż jest przedmiotem dyskusji, starannego wyważania plusów i minusów. Dotychczas często czysto teoretycznie debatowano nad wydajnością takiej pracy, nad sensem, oraz efektami. Dziś w obliczu rozprzestrzeniającej pandemii, praca zdalna stała się faktem. Bardzo wielu z nas pracuje z domu, lepiej lub gorzej radząc sobie z tak gwałtowną zmianą.

Chcemy wyjść na przeciw i podzielić się naszymi radami oraz spostrzeżeniami odnośnie pracy zdalnej.
Jak pracować, aby obie strony były zadowolone. Pracodawca z powodu dobrze wykonanej pracy, oraz my, rozluźnieni i zrelaksowani z godziną czy dwoma oszczędzonymi dzięki brakom dojazdów.

Jak pracować zdalnie?

1.       Odpowiednia organizacja miejsca pracy.

 Jest to absolutna podstawa. Miejsce musi być zaciszne. Z dala od domowego zgiełku, zlewu pełnego garnków, dziecka domagającego się uwagi, psa przynoszącego kolejne zabawki. Ważne jest oświetlenie, naturalne oraz nienachalne. W takim miejscu powinniśmy mieć to, co na biurku w pracy, Karteczki, aby zanotować  bieżące pomysły, drukarkę. Ważne jest, aby pamiętać o ergonomii. Leżenie na kanapie z laptopem jest przyjemne, ale przez godzinę dwie. Później ten relaks przypłacimy bólem pleców. Pamiętajmy, aby miejsce pracy było czyste i schludne. Gdyby zdarzyła nam się wideokonferencja z klientem, lepiej aby nie oglądał tej sterty naczyń w zlewie 😉

2.       Oddzielnie pracy od obowiązków domowych.

 Wspomnieliśmy wcześniej o tym zlewie pełnym brudnych naczyń. Ważne jest, aby oddzielić od siebie obowiązki domowe i pracę. Inaczej skończy się na wykonywaniu obowiązków domowych, przerywanych krótkimi sesjami pracy. Jeżeli już nie możemy patrzeć na te naczynia, zróbmy sobie 15 minut przerwy.

3.       Przerwy podczas pracy.

 Są jak najbardziej wskazane i pozwalają uniknąć zmęczenia. Krótki spacer na około osiedla z psem, przygotowanie czegoś do zjedzenia, czy umycie tych frustrujących naczyń pozwoli odświeżyć nieco myśli. Dzięki czemu wracając do pracy po takiej przerwie unikniemy znużenia.

4.       Kontakt z zespołem.

 Praca zespołowa w biurze sprzyja kreatywności. Burze mózgów, luźno rzucone sugestie potrafią przerodzić się w duży projekt. Praca zdalna nie oznacza izolacji. Warto korzystać z narzędzi takich jak Microsoft Teams, Skype, czy nawet Discord, czy Messenger od Facebooka. Utrzymanie kontaktu pozwoli lepiej koordynować pracę, oraz ograniczy uczucie wykluczenia i osamotnienia w domowym zaciszu.

5.       Unikaj hałasu.

      Chaos wśród otaczających nas dźwięków potrafi przysporzyć bólu głowy. Pracujesz rozmawiając z klientem, a obok partner zawzięcie klepie w klawiaturę? Warto pomyśleć o organizacji pracy w oddzielnych pomieszczeniach. Jeżeli nie ma takiej możliwości, słuchawki potrafią zdziałać cuda. Warto zwrócić uwagę na takie z funkcją ANC, która skutecznie pozwoli odciąć się od otoczenia i skupić na pracy.

6.       Odpowiednie nastawienie

       Chodzi nam o przejście to tak zwanego „trybu pracy”. Nawet mając porządek wokoło, idealne miejsce do pracy i absolutną ciszę, gdy siądziemy do biurka w piżamie, praca prawdopodobnie skończy się przeglądaniem Netflixa. Warto dlatego ubrać się wygodnie, ale „pracowo”, lekko odświeżyć i ogólnie przygotować jak do pracy.

7.       Unikaj prokastrynacji, ale również rutyny.

 Prokastrynacja to wszystko to, co robimy, aby nie wziąć się za pracę. Skakanie po kanałach telewizora, sprawdzanie nowości na Netflixie, przeglądanie memów z kotami na Facebooku.
Rutyna z drugiej strony to robienie tego samego w kółko i kółko. Ważnym jest znalezienie złotego środka. Można wyjść do ogródka przed domem i tam po odpowiadać na maile. W ulubionej kawiarence, znajdując zaciszny kącik przeprowadzić konferencję z klientem. Urozmaicić nieco pracę, zarazem jednak nie odkładając jej na później.
Można też, po prostu, pozwolić sobie na ulubioną przekąskę, po wykonaniu wyjątkowo trudnego zadania. W końcu to Wasze biuro w Waszym domu i możecie robić co chcecie. W granicach rozsądku 😉

8.       Skończ pracę. Ustal sztywne godziny.

      Bardzo ważne, a często zapominane jest ustalenie godzin pracy. 9-17 i tyle. Wstań wcześniej, przygotuj się, ale dopiero gdy zaczniesz pracę, sprawdzaj pocztę i komunikatory służbowe. Minęła 17? Pożegnaj się, wyloguj ze wszystkiego i daj sobie czas na odpoczynek. Praca domowa nie oznacza ciągłej dyspozycyjności. Daj sobie czas na odpoczynek i regenerację.


Czy już wiesz, jak pracować zdalnie?

Mamy nadzieję, że te proste, ale praktyczne rady pozwolą Wam lepiej zorganizować się i nie zwariować. W najlepszym zaś przypadku, ta przymusowa praca zdalne przekona pracodawców, że nie jest tak straszna jak ją malują. Popularne są systemu, gdzie pracownik raz w tygodniu, czy dwa razy w miesiącu może liczyć na takie home office. Jak mówią statystyki, praca taka nie zaniża naszej wydajności, a nawet przeciwnie, jeżeli się dobrze zorganizujemy, potrafi jej sprzyjać. 

Polub nas na Facebooku, aby zawsze być na bieżąco. 

Zapraszamy również do tego artykułu po informacje, jak bezpiecznie pracować zdalnie.